zaterdag 8 maart 2008

Amsterdamse scholieren krijgen laag advies


Even iets heel anders...

Vanmiddag las ik in een onderwijsblad dat in Amsterdam meer kinderen naar het leerwegondersteunend onderwijs gaan dan in andere steden/plaatsen. De mensen die dit schrijven doen het altijd overkomen alsof het een complete verrassend resultaat is en niemand dit ooit had zien aankomen. Wanneer ik er ook bij lees dat er is bewezen dat dit komt door de achtergrondkenmerken, verbaas ik mij daar nogmaals helemaal niet over.

Ligt dit nu echt alleen aan mij?

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoorde een poosje geleden ook al dat er in Amsterdam meer kinderen dan in andere steden vanuit het basisonderwijs een te laag advies kregen voor het middelbaar onderwijs.

Geen idee waar het aan ligt, maar zelf was ik daar ook 'slachtoffer' van. Kreeg mavo/havo-advies (hetzij meer mavo dan havo), terwijl uit m'n citotoets havo/vwo kwam en ik uiteindelijk de havo had afgerond.

Misschien krijgen basisscholen een vergoeding voor als 'hun' leerlingen op het middelbaar onderwijs binnen een bepaalde tijd hun opleiding hebben afgerond? En zitten Amsterdamse basisscholen landelijk gezien het vaakst financieel in de knoop, waardoor alle centen bijzonder mooi meegenomen ziijn?

Anoniem zei

Zou dat komen doordat Amsterdam zoveel kinderen kent met een gebruiksaanwijzing, allochtone afkomst oid? Het zal mij niet verbazen als de basisscholen op safe mikken en even uit de foute statistieken willen blijven.

Zwartkop